top of page
hem nycklar

NY HYRESGÄST

Välkommen till Kronporten! Här är lite information att tänka på som ny hyresgäst
 

Trivselregler

För allas trivsel är det viktigt att visa hänsyn till dina grannar, särskilt mellan klockan 22:00 och 07:00 då det ska vara tyst i byggnaden. Du får självklart spela musik på dagen, men undvik att spela för högt eller för länge. Om du planerar en fest, meddela gärna dina grannar i förväg för att undvika störningar. Om du själv skulle bli störd, prata först med din granne innan du kontaktar oss.

Undvik också att skaka av dukar, mattor eller sängkläder i direkt anslutning till din bostad. Använd heller inte skor inomhus som kan störa dina grannar.

 

Hemförsäkring

Det är viktigt att du tecknar en hemförsäkring när du flyttar in. Inbrott, brand och andra olyckor kan drabba alla, och som hyresgäst kan du bli ersättningsskyldig för skador du orsakat på lägenheten.

 

Välj elleverantör

Som nyinflyttad i en av våra lägenheter är det viktigt att du tecknar ett abonnemang med en elleverantör. Här är kontaktuppgifter till de lokala leverantörerna:

 

Mälarenergi - Kontakt (Västerås) 

Eskilstuna Energi - Kontakt (Eskilstuna)

Brandvarnaren

Vid inflyttning ska det finnas en brandvarnare i lägenheten som tillhör Kronporten. Om ingen brandvarnare finns, gör en felanmälan omgående. Brandvarnare räddar liv!

När batteriet börjar ta slut varnar brandvarnaren med ett pip. Det är ditt ansvar som hyresgäst att byta batteri. Testa brandvarnaren regelbundet genom att trycka på knappen. Om den inte fungerar trots batteribyte, gör en felanmälan.


Skötsel av bostaden
Som hyresgäst ansvarar du för din bostad och de besökande du tar emot. Det är viktigt att du tar väl hand om ditt hem, då eventuella skador kan debiteras dig som hyresgäst.


Sophantering
För avfall som inte kan återvinnas, vänd dig till en återvinningscentral. Besök din kommuns hemsida för mer information om var dessa finns. Håll soporna i lägenheten tills du slänger dem i våra sopkärl – sopor i trapphus är inte tillåtet då det kan dra till sig djur, utgör en brandrisk och försvårar framkomligheten vid en eventuell utryckning. Om vi som fastighetsägare upptäcker sopor i trapphuset kan du debiteras, och vid upprepade överträdelser kan hyreskontraktet förverkas.


Nyckelutlämning
Kontakta oss ungefär två veckor innan inflyttning för att boka en tid för nyckelutlämning på inflyttningsdagen, som anges i ditt kontrakt. Om inflyttningsdagen infaller på en helgdag gäller följande vardag. Nyckelutlämningen sker enligt överenskommelse med fastighetsskötaren, och det är viktigt att du kan legitimera dig när du hämtar nycklarna.

Inflyttningsbesikting
Din lägenhet har besiktigats innan inflyttning, och du kommer att få en kopia av besiktningsprotokollet via mejl eller i pappersform. Efter inflyttning har du 7 dagar på dig att göra eventuella tillägg i protokollet, som skickas in som en felanmälan via vår felanmälningsflik.

Telefon

010 264 00 10

E-post

bottom of page